Grècia: rescat a qui?

[La versió en català d’aquest article s’ha publicat a La Burxa, el diari auto-gestionat del barri de Sants]

Castellano

El segundo acuerdo de rescate-préstamo de 130.000 millones de euros -de los cuales España aportará 14.000 millones, algo menos del 12%- aprobado por la troika y el parlamento griego en medio de multitudinarias protestas en las calles, se ha presentado en muchos medios de comunicación como la elección de lo malo para evitar lo peor, es decir, la salida de Grecia del euro y una probable bancarrota.

Pero nos podemos preguntar, ¿peor para quién? El pacto contempla, entre otras medidas, el despido de miles funcionarios públicos, la reducción del salario mínimo en más de un 20% e importantes recortes presupuestarios en materia social. Además, el dinero del préstamo se depositará en una cuenta blindada controlada por comisarios designados por la troika, cuya prioridad será el pago de la deuda exterior y la recapitalización bancaria, con la intención de reactivar el flujo de financiero del país.

Queda patente que este préstamo no está diseñado para salvar a la ciudadanía griega de la miseria -al menos a medio plazo-, sino que más bien trata de minimizar las pérdidas de los acreedores de bonos griegos y retrasar la salida de Grecia de la zona euro hasta que se hayan construido las barreras económicas adecuadas que minimicen el impacto económico de una posible bancarrota helena sobre el resto del mundo. Día tras día aumenta el número de personas que se ven forzadas a cerrar sus comercios, pierden su casa y dependen de comedores sociales. Los sobornos y los pagos dinero negro se han convertido en algo común. Con un plan que muchos creen destinado al fracaso, Grecia explotará cuando sus habitantes no puedan soportar más el yugo al que se les pretende someter, momento en el que se aprovechará para forzar al país a la salida de la unión monetaria con la excusa del incumplimiento del acuerdo.

¿Es entonces la vuelta al dracma y la devaluación de la moneda una opción deseable? Nadie tiene la bola de cristal de la economía, pero varios analistas -respaldados por datos históricos de casos similares, como Rusia o Argentina- coinciden en que se produciría una profunda pero breve (de uno o dos años) recesión, unida poco después a un importante aumento de la competitividad económica. Si se emprenden las reformas estructurales necesarias y la actual crisis financiera internacional -unida una alta dependencia en importaciones de Grecia del resto de países- no lo impide, esta competitividad podría llevar de nuevo al crecimiento sostenido.

En definitiva, la aprobación de este segundo rescate no parece tener como prioridad ayudar al pueblo griego a salir de la crisis, sino que más bien es un parche temporal diseñado para seguir haciendo fluir dinero comunitario hacia las cuentas de los acreedores de Grecia y ganar tiempo hasta que se produzca lo inevitable.

Català

El segon acord de rescat-préstec de 130.000 milions d’euros – dels quals l’estat espanyol aportarà 14.000 milions, un poc menys del 12%- aprovat per la troika i el parlament grec en mig de multitudinàries protestes al carrer, s’ha presentat a molts mitjans de comunicació com l’elecció de ho dolent per a evitar ho pitjor, és a dir, la sortida de Grècia de l’euro i una probable fallida.

Però ens podem preguntar, pitjor per a qui? El pacte contempla, entre altres mesures, l’acomiadament de milers de funcionaris públics, la reducció del salari mínim en més d’un 20% -32% per a menors de 25 anys i 22% per a la resta- i importants retallades en matèria social. A més a més, els diners del préstec es dipositaran en un compte blindat controlat per comissaris designats per la troika, amb la prioritat serà el pagament del deute exterior i la recapitalització bancaria i així tractar de reactivar el flux financer del país.

Queda patent que el préstec no està dissenyat per a salvar la ciutadania grega de la misèria -al menys a mitjà termini-, sinó que més bé tracta de minimitzar les pèrdues dels creditors de bons grecs i retardar la sortida de Grècia de la zona euro fins que s’hagin construït les barreres econòmiques adequades que minimitzen el impacte econòmic d’una possible fallida hel·lena sobre la resta del món. Cada dia augmenta el nombre de gent que es ve obligada a tancar comerços, perd la casa i depèn de menjadors socials. Els suborns i els pagaments amb diners negres han esdevingut una cosa comú. Amb un plan que molts creuen destinat al fracàs, Grècia explotarà quan els seus habitants no puguin suportar més el jou al que s’els vol sotmetre, moment que s’aprofitarà per a forçar la sortida del país de la unió monetària amb l’excusa de l’incompliment de l’acord.

És, aleshores, tornar al dracma i devaluar la moneda una opció desitjable? Ningú té la bola de vidre de l’economia, però alguns analistes -avalats per dades històriques de casos similars com Rússia o Argentina- coincideixen en que es produiria una profunda però breu (d’un o dos anys) recessió, lligada a un important augment de la competitivitat econòmica. Amb les reformes estructurals necessàries i si la actual crisi financera internacional -unida a una alta dependència en importacions de Grècia amb la resta de països- no ho impedeix, aquesta competitivitat podria portar de nou al creixement continu.

Així doncs, l’aprovació d’aquest segon rescat no sembla tenir com prioritat ajudar al poble grec a sortir de la crisi, sinó que més bé és un pegat temporal dissenyat per a seguir fent fluir diners comunitaris cap a els comptes dels creditors de Grècia i així guanyar temps fins a que es produeixi ho inevitable.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *